⭕️سیستم بازگشت مجدد گازهای موتور (EGR)

در سال‌های اخیر توجه اکید به کاهش آلایندگی موتور خودرو و ماشین آلات سنگین به شدت افزایش پیدا کرده است؛ از یک سو قوانین زیست‌محیطی سال به سال سخت‌تر می‌شوند و از سوی دیگر تولید کنندگان خودرو و ماشین آلات سنگین تلاش می‌کنند با معرفی مدل‌های پاک‌تر، از پس اجرای این قوانین برآیند. در این میان ساز و کار ها و فن آوریهای مختلفی برای کاهش آلایندگی به وجود آمده است که EGR (Exhaust Gas Recirculation ) یا سیستم ” بازگشت مجدد گازهای اگزوز ” یکی از آنها است که در این مطلب بطور اجمالی  آن را بررسی خواهیم کرد.

گازهای خروجی اگزوز ، آلاینده‌های متعددی را شامل می شوند که در بین آنها، اکسیدهای نیتروژن که به طور عمومی با NOX نمایش داده می‌شوند بیشترین خطر زیست محیطی را ایجاد می نمایند. اکسیدهای نیتروژن بیشترین تاثیر را در تشکیل مه دود ایجاد کننده بیماریهای تنفسی در شهرهای بزرگ و بارش باران‌های اسیدی ایفا می کنند و به همین دلیل بیشترین اهمیت در قوانین آلایندگی معطوف به این ترکیبات شده است. ( ترکیبات آلاینده خروجی اگزوز موتورهای دیزل شامل منو اکسید کربن ، دی اکسید گوگرد ، ذرات دوده ، هیدروکربن های نسوخته و اکسید های نیتروژن می باشد . )

سازندگان بزرگ خودرو و ماشین آلات در سال‌های اخیر راه‌های مختلفی را به این منظور آزموده‌اند که برای موتورهای دیزل، یکی از اصلی‌ترین راه حل‌ها استفاده از سیستم Exhaust Gas Recirculation  یا به طور مخفف EGR است که می‌توان آن را سیستم بازگشت مجدد بخشی از گازهای اگزوز به موتور ترجمه کرد.

این سیستم وظیفه دارد سطح اکسیدهای نیتروژن را در خروجی موتور خودروها و به طور مشخص موتورهای دیزل تا حد امکان کاهش دهد

مزایای جانبی سیستم EGR
اکنون که ساختار کلی EGR و چگونگی کارکرد آن را بررسی کردیم زمان مناسبی است که EGR را در عمل مورد بررسی قرار دهیم چرا که علاوه بر مزیت بزرگ کاهش آلودگی  NOX، EGR از روش‌های دیگری هم به بهبود عملکرد موتور کمک می‌کند.

همانگونه که می دانید بازده بهینه موتورها در دمای ایده‌آل موتور صورت می گیرد این دما برای موتورهای بنزینی در محدوده ۷۵-۷۳ و در موتورهای دیزل ۸۱-۷۹ درجه سانتیگراد می باشد. موتورهای درون سوز در زمان آغاز به کار و لحظاتی که دمای موتور هنوز به دمای کارکرد ایده‌آل نرسیده است دچار احتراق ناقص می شوند که این مسأله در مورد موتورهای دیزل مشهودتر است چرا که اساس کار این موتورها نه بر مبنای جرقه شمع که بر مبنای اشتعال ناشی از دمای بالای محفظه احتراق است.


متخصصین خودرو موتورهای ,موتور ,دمای ,دیزل ,سیستم ,نیتروژن ,موتورهای دیزل ,بازگشت مجدد ,ماشین آلات ,اکسیدهای نیتروژن ,خروجی اگزوز منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

قطره ام دریام بازیکن تیم فوتبال قلم رنجه های یک‌ذهن‌ آشفته انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی، ریاضی و انسانی حرمک جلس جایی برای شاد بودن باربری ظریف بار معماری www.nbpars.ir 09128380245 Takmelo.ir